Sla menu over
Thuis in uw branche
  • Publicatiedatum:20-03-2024

Employer branding: zo onderscheidt u zich als kantoor en hierom is dit belangrijk

10 praktische tips voor het vinden, boeien en binden van personeel

Waarom uzelf als kantoor onderscheiden belangrijk is? Omdat men binnen de wereld van accountancy vaak hetzelfde werk doet. Uzelf onderscheiden op functie kan daarom bijna niet.

Vraagt u zichzelf daarom regelmatig af, als werkgever en als kantoor, waarom een kandidaat juist voor uw kantoor zou kiezen. Wat doet u anders? Wat maakt het kantoor bijzonder en waarom zou die éne kandidaat goed bij het DNA van de organisatie passen? 

In dit blog delen twee kantoren hun ervaringen op dit vlak. Mocht u nog vragen hebben na het lezen, neem dan vooral contact met ons op. We denken graag met u mee!

Accountantskantoor de Jong & Laan: goede 'werken bij-site' onmisbaar 
Lonne Dijkhuis, communicatieadviseur bij accountantskantoor de Jong & Laan licht toe: 'We proberen in álles het 'de Jong & Laan-gevoel' terug te laten komen. Dat gaat van de huisstijl waarin we bewust voor bepaalde kleuren gekozen hebben, tot aan de tone of voice van de artikelen die we schrijven. Mensgerichtheid is een belangrijk thema binnen onze organisatie. Dit laten we bijvoorbeeld op onze werken bij-site terugkomen door video's in te zetten en blogs te schrijven over hoe collega's deze mensgerichtheid ervaren. Hiermee maakt u deze termen concreet en krijgt het meer lading. Naast mensgerichtheid is ontwikkeling belangrijk. Dit maken we concreet door te vertellen over onze eigen academie voor persoonlijke ontwikkeltrajecten en de verschillende vaktechnische opleidingen.'

SRA adviseert: blijf dichtbij uzelf

Vanuit SRA geloven we dat het cruciaal is om als kantoor dichtbij uzelf blijven. Als u waarheidsgetrouw blijft heeft u het meeste kans om personeel aan te trekken dat goed bij uw kantoor past. Tegelijkertijd geven we u graag als tip mee om niet te bescheiden te zijn. Benoem wat u doet: dat kan zijn dat u elke dag met z’n allen luncht met verse producten, een rondje wandelt of sponsor van een lokale sportclub bent. Het zit hem juist vaak in die kleine dingen. Dat eerlijke, dat informele, dat spreekt mensen aan. 

Accountantskantoor Wesselman Accountants | Adviseurs: gebruik authentieke content
Nina van der Schoot, marketing & communicatieadviseur bij Wesselman Accountants | Adviseurs voegt toe: 'Het belang van de ‘werken bij-pagina’ onderschrijf ik volledig, omdat deze goed weergeeft hoe de sfeer op kantoor is. We maken ook bewust content die daarop toegespitst is. Recent namen we, ter gelegenheid van Valentijnsdag, een video op die ging over de liefde voor het vak. Dat collega’s daar graag aan meewerken zegt ook wel iets denk ik. We hebben, kijkend naar branding, de focus naast de blik naar buiten, ook vooral op onze interne organisatie liggen. We brengen creatieve ideeën tot leven en durven daarbij buiten de gebaande paden te gaan. In gesprekken met onze collega’s achterhalen we waarom ze zich aan ons kantoor binden. Het is immers belangrijk om te weten wat er op de werkvloer speelt. Op onze website gebruiken we uitsluitend eigen materiaal, zowel beeld als video. En we organiseren regelmatig fotoshoots zodat het lekker actueel blijft allemaal. Dat is wellicht nog een tip voor anderen: ga voor eigen beeldmateriaal en blijf zoveel mogelijk weg van beeldbanken. Dat komt vaak toch wat gekunsteld over.'

Neem contact op

Meer inspiratie opdoen? Download ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel. Vragen? Bel met 030 656 6060 of stuur een e-mail naar Mandy Nijhuis (mnijhuis@sra.nl). We kijken uit naar uw bericht!

Whitepaper