Werken aan een veilige cultuur: colere!
Succesvolle bedrijven hebben iets met elkaar gemeen: een sterke bedrijfscultuur. Zo’n bedrijfscultuur draagt bij aan betrokken en bevlogen medewerkers. Zij zorgen vervolgens weer voor 22% hogere klanttevredenheid, 2,5 keer hogere omzetgroei, 40% minder verloop en 40% minder ziekteverzuim. Welke organisatie wil dit niet?
Je zult dan als organisatie moeten werken aan de kern van een sterke bedrijfscultuur. Volgens onderzoeker Daniel Coyle bestaat die kern uit drie aspecten: psychologische veiligheid, kwetsbaarheid en een duidelijk doel. Ook de volgorde van deze aspecten is van belang, waarbij de veiligheid het fundament is van een sterke cultuur. "Het creëren van dat fundament is eigenlijk de rode draad van alles waar wij in samenwerking met de SRA-leden en binnen de branche mee bezig zijn", vertelt Wilma Hosang, strategieadviseur bij SRA.
Overal dezelfde dilemma's
Werken aan een veilige cultuur en gedrag dat daarbij hoort, is bepaald geen sinecure. "Niet voor niets is het woord cultuur oorspronkelijk afgeleid van het Latijnse woord 'colere', dat bebouwen, bewerken, verzorgen en veredelen betekent. Eigenlijk vind je in deze woordenreeks de PDCA-cyclus terug: continu werken en aandacht blijven geven, er is altijd ruimte om te verbeteren. Het creëren van een veilige cultuur binnen je organisatie blijkt dan ook een zeer ingewikkeld en lastig proces te zijn. Voor alle kantoren", verklaart Hosang.
SRAadviseur juni 2022
Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?