Als trainee in de mkb-praktijk is het van essentieel belang dat u uw adviesvaardigheden ontwikkelt. Maar hoe voert u nou zo’n adviesgesprek?
Naast het adviseren zelf, moet u advieskansen kunnen signaleren. Deze adviesmogelijkheden bespreekt u met de klant; zowel mondeling als schriftelijk. Wat kunt u zelf al doen en hoe bereidt u een advies voor?
In deze training leert u inspelen op (signaleren van) de adviesvraag van de klant. U ontdekt hoe u een soepel lopend adviesproces en een gestructureerd adviesgesprek kunt opbouwen. U zet een belangrijke stap richting de allround adviseur van uw klant.
- Signaleren van advies(kansen)
- Het voeren van een adviesgesprek
- Aandachtspunten bij schriftelijk adviseren
- Argumenteren en overtuigen van de klant
- Omgaan met weerstand vanuit de klant
- Presenteren van advies en introduceren van een collega
Bekijk in dit overzicht welke CEA-eindtermen aan bod komen tijdens de training.
Bijzonderheden
Dit is training 1 van jaar 2 van het verplichte trainingsprogramma van de Praktijkopleiding MKB.
In verband met de effectiviteit adviseren wij u sterk de trainingen in de volgende volgorde te volgen: ‘Klantgericht adviseren voor trainees (alleen MKB variant)’, ‘Professionele beroepshouding voor trainees’ en ten slotte ’Overtuigend communiceren bij conflicten voor trainees’. Als u de Assurance variant volgt dan start u met de cursus: ‘Interviewtechnieken voor trainees’ in plaats van ‘Klantgericht adviseren voor trainees’. Mocht u hiervan afwijken, let dan wel op de spreiding van uw intervisiemomenten door het jaar heen. Dit zal uw eigen leerrendement van deze bijeenkomsten ten goede komen.