Sla menu over
Kwaliteit die verbindt
  • Publicatiedatum:31-10-2019

De Nieuwsbank: tevreden klanten

170 SRA-kantoren gingen u al voor

De Nieuwsbank helpt om een sterk merk neer te zetten. Het is Jeroen Roumen van SmitsVandenBroek die dit zegt. Joep Houweling ziet met de content van de Nieuwsbank ook de klanttevredenheid omhoog gaan. "Ik krijg echt complimenten over de artikelen. Klanten bellen me en stellen er gericht vragen over."

Het zijn Joep Houweling (Houweling Accountants, 4 fte), Corlin van Oeveren (Van Oeveren Accountants, 6 fte), Jeroen Roumen (SmitsVandenBroek Adviseurs I Accountants, 26 fte) en Harry Marissen (Harrier accountancy-bedrijfsadvies, 6 fte) die als kleiner accountantskantoor vertellen over hun ervaringen met de Nieuwsbank. Van Oeveren: “Hoe vaak wij niet horen dat potentiële klanten ons bellen, omdat onze site opviel. En dat terwijl er weer een verbeteringsslag nodig is.” Houweling: “Ze zien er meteen actueel nieuws, de uitstraling van je site wordt veel professioneler.”

Belangrijk hulpmiddel voor sales

Nieuwsbank Corlin van Oeveren
Corlin van Oeveren

Van Oeveren zet de Nieuwsbank ‘volop’ in. “De Nieuwsbank is voor ons een belangrijke tool, we bereiken er veel mensen mee en gebruiken het in ons salestraject. Elk nieuwsbericht wordt volautomatisch op onze site geplaatst en getwitterd. De Mkb-Nieuwsbrief die maandelijks verschijnt, gaat digitaal naar alle relaties. Daarbij maken wij in ons CRM onderscheid in profielen, dus bijvoorbeeld de ‘werkgever’ en de ‘bv’. Via CRM en Mailchimp kunnen we dan differentiëren. Je wil niet dat een werkgever artikelen gemaild krijgt die alleen een bv aangaan. Maar dit werkt nog niet altijd perfect en daarom kijken we nu ook naar ActiveCampaign, omdat je daar veel beter mee kunt sturen.”

Knowhow laten zien

Marissen gaat de Nieuwsbank als bron beter benutten. “We willen de site mooier maken, laten zien welke knowhow we in huis hebben en klanten gerichter en persoonlijker gaan informeren, dus veel meer gebruikmaken van de content. Wij hebben veel klanten in de kinderopvang en binnenvaart. Die zitten op Facebook, wij gaan dus nu ook Facebook op.” Marissen heeft daarom een marketingmedewerker – “een fiscalist of accountant is nu eenmaal geen marketeer” – aangenomen. “Alles moet doeltreffender, frisser en fruitiger. We willen onze klanten zo goed mogelijk bedienen. Als je ziet waarin klanten zijn geïnteresseerd, kunnen we daaraan weer een follow up geven. Onze accountmanagers moeten vervolgens die klanten gaan benaderen.”

Kliks van boven de 50%

Nieuwsbank Joep Houweling
Joep Houweling

En hoe relevanter de content voor de klant is, hoe hoger het aantal kliks. Van Oeveren: “Als je de artikelen algemener houdt, mag je blij zijn als je 15% aan kliks scoort. Maar een advieswijzer over verlofregelingen die we naar werkgevers mailen, krijgt al snel kliks van dik boven de 50%. Die scoort echt heel goed.” Houweling: “Bij ons wordt content als de Mkb-Nieuwsbrief ook goed gelezen, maar wij differentiëren nog niet, dat moeten wij echt gaan oppakken.” Van Oeveren: ”Sinds wij zijn gaan differentiëren, zie je dat het aantal kliks het laatste halfjaar op 40 tot 50% ligt.”

Spelen met de content

Je moet ook spelen met de content van de Nieuwsbank. Zo organiseert SmitsVandenBroek elk jaar een ontbijtsessie rondom de Special Eindejaarstips. “Daar komen veel mensen op af”, aldus Roumen. Die ervaring heeft Houweling ook met het uitbrengen van de special. “We hadden wel tien tot vijftien klanten die ons erover belden. Dat hebben we nooit eerder gehad.” En dan zit je al snel bij de klant om de tafel. Van Oeveren: “Wij gaan werken met kwartaalthema’s, waarbij we actief klanten bellen. Met de diverse informatie uit de Nieuwsbank heb je dan al snel een mooi pakket bij elkaar.”

Hou het ook persoonlijk

Nieuwsbank Jeroen Roumen
Jeroen Roumen 

Maar zorg er wel voor, is het adagium, om ook met regelmaat persoonlijk nieuws te brengen. Roumen: “Ik had eerder een BiZ-rapport gedeeld op LinkedIn, dan kun je zien dat 400 mensen mijn post hebben gezien. Maar als we een eigen netwerkbijeenkomst houden en daar een persoonlijk bericht met een foto erbij van maken, zien we dat het oploopt naar 3000. Dat is een enorm verschil. Daarom hebben wij ook gekozen voor een digtale Mkb-Nieuwsbrief, waarbij we de eerste twee artikelen zelf schrijven, de rest komt dan van SRA. We krijgen daar positieve feedback over van relaties. Verder mail ik zelf ook naar klanten, bijvoorbeeld de verwachtingen 2019 van BiZ naar een logistieke klant. Ik merk dat ze die aandacht waarderen.”

Branche-informatie “superrelevant”

Naast de diversiteit aan content, zoals dagelijks nieuws, Mkb-Nieuwsbrieven en advieswijzers, is er ook het branchenieuws. Roumen: “Die branche-informatie waarderen we enorm, die vind ik echt superrelevant. Dat krijg je ook terug van ondernemers. Hoewel we als kantoor niet gespecialiseerd zijn in bepaalde branches, is het wel belangrijk om per branche klanten te kunnen informeren.”

Nieuwsbank kost weinig tijd

Harry Marissen
Harry Marissen 

Elk van hen heeft inmiddels een eigen werkwijze als het om de Nieuwsbank gaat. Maar ze zijn het erover eens dat de Nieuwsbank vrij weinig tijd kost. Zo worden de dagelijkse nieuwsartikelen automatisch op hun sites geplaatst, hoewel Houweling daarbij nog een slag om de arm houdt: “Ik wil wel zelf een selectie maken van wat er op de site komt. Ben ik ook meteen op de hoogte. Vervolgens schiet ik ze door naar Twitter.” Van Oeveren laat de artikelen zonder omkijken plaatsen. “Een advieswijzer lees ik wel door, voordat ie naar bepaalde klanten gaat”. Houweling had wel graag gezien bij de implementatie van de Nieuwsbank, bijvoorbeeld op het gebied van  ICT, meer ondersteuning te krijgen. SRA laat weten daar al mee bezig te zijn.

Relevante bezoekers op site

Er was een tijd, de tijd van vóór de Nieuwsbank, dat de kantoren hun eigen content schreven. Houweling: “Ik schreef mijn eigen content en gebruikte daarvoor ook andere artikelen met bronvermelding. Toen zaten we rond de 100 bezoekers per dag, maar ik haalde daar geen klanten uit.” Van Oeveren: “Heb ik ook gedaan, zat ik in de weekenden te schrijven. Nee, ik ben erg tevreden over de Nieuwsbank en de kosten.” Houweling: “Het schrijven kostte zoveel tijd en was foutgevoelig. Ik ben er toen mee gestopt. Nu zijn we terug naar 20 tot 25 bezoekers per dag, maar die zijn wel relevant. Een paar keer per week krijgen we aanvragen via de site, dus dat gaat echt hard. Dat zijn mensen die echt op zoek zijn naar een accountant uit de regio.”

Tip! Bent u enthousiast geworden en wilt u de Nieuwsbank eenmalig 6 weken gratis proberen? Vraag dan een proefabonnement aan.