Thuis in uw branche

Van de voorzitter: een hard gelag

  • Publicatiedatum: 15-10-2020
Jan Zweekhorst

Horecabedrijven hebben de deuren voorlopig  voor de komende vier weken weer gesloten. Een hard gelag voor de ondernemers. De nieuwe maatregelen van het kabinet zijn duidelijk. Een paar stappen terug om hopelijk weer vooruit te kunnen.

De horeca gaat weer op slot, terwijl we voor deze en andere ondernemers net bezig zijn met de definitieve subsidieaanvragen voor de loonkostensubsidie NOW 1 van de eerste steunronde. De steunmaatregelen uit het derde steunpakket voor bedrijven kunnen sinds oktober worden aangevraagd. Werkgeversorganisaties roepen al om extra compensatie voor de sectoren die vier weken dicht moeten. Het kabinet neemt dit in overweging.

Guidance NOW 1

Het aanvragen van de definitieve vaststelling van de NOW 1 roept bij onze kantoren de nodige vragen op. In de Praktijkhandreiking Coronaverantwoordingen geven we daar antwoord op. Verder komt naar verwachting eind oktober het werkprogramma van SRA voor de NOW-controle rond. U weet, als u vragen heeft rondom de NOW 1 of andere vragen, laat het ons dan weten (vaktechniek@sra.nl). 

Borrelbox

We gaan nu weer terug naar het thuiswerken. Zelf ben ik betrokken geweest bij veertien accountancykringen. Bij de persconferentie van Rutte in september werd halverwege besloten om de resterende kringen weer via Zoom te doen. Die overstap is een soepele na alle eerdere ervaringen. De ICT schakelt sneller dan wij. Ik ervaar online minder interactie. Goed om te horen dat de deelnemers na afloop de borrel missen. Ik las nog op een site met tips voor interactieve Zoom-sessies dat het wellicht leuk is om direct na afloop van de sessie bij de mensen thuis een borrelbox te laten bezorgen. Maar ja, ook dat blijft toch behelpen. Van social talk naar social distance.

In de ogen kijken

Voor sommige zaken is het gewoon belangrijk dat je bij elkaar om de tafel zit en elkaar in de ogen kunt kijken. Zeker voor belangrijke besprekingen met de AFM, het ministerie van Financiën en de Belastingdienst. Maar ook die worden natuurlijk omgezet naar digitaal. Een zakelijke bijeenkomst van 30 personen mag, maar laten we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en zoveel mogelijk online doen. Daar helpen we ook het mkb mee.

Hoe vergaat het onze klanten?

Hoe vergaat het onze klanten en onze kantoren?  De SRA-Corona Barometer is vlak voor de gedeeltelijke lockdown weer onder onze leden uitgezet. Het sentiment bij klanten van onze kantoren is behoorlijk gekelderd. Ook zien we dat ondernemers sterk behoefte hebben aan ondersteuning, zoals prognoses en advies over de financiële situatie van de onderneming. Niet gek natuurlijk in deze tijden. Maandag leest u meer over de uitkomsten van de barometer.

Wat betekent de uitbraak van het Coronavirus voor uw kantoor en uw klant? In ons uitgebreide Dossier Corona hebben we de belangrijkste informatie helder op een rij gezet.