Duurzaamheid? Nee, we gaan niet prediken
Het stond onlangs nog in de krant. Het Zweedse SSAB trok onverwacht het bod op Tata Steel in IJmuiden in. Waarom? Tata Steel paste niet in de duurzaamheidsstrategie van het Zweedse bedrijf. Over continuïteitsrisico’s gesproken.
Bij Tata Steel spreken we natuurlijk over een grootbedrijf. Maar in het mkb gaan doorgaans dezelfde wetmatigheden op. Grote afnemers van binnenvaartschippers eisen nu al dat deze schippers elektrisch varen. Anders worden er geen zaken meer gedaan. Per 1 januari 2023 moeten veel kantoren minimaal energielabel C hebben. Anders mag u het pand niet meer als kantoor gebruiken.
Welk risico loopt mijn klant?
Het is allemaal wet- en regelgeving die voortvloeit uit ons nationaal Klimaatakkoord. 49% minder CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. Dan krab je je als accountantskantoor achter de oren en denk je: wat betekent dat eigenlijk voor mij, maar nog belangrijker, wat betekent dat voor mijn klant? Welk risico loopt mijn klant in de transportsector als hij niet meegaat in het investeren in elektrische vrachtwagens? Hoe help ik mijn klanten om daarop te anticiperen en toekomstbestendig te zijn?
Uw imago
Maar het gaat natuurlijk niet alleen om continuïteitsrisico’s. Duurzaam ondernemen is vooral een maatschappelijk belang. Dat hoef ik u niet te vertellen. Duurzaam ondernemen raakt daarnaast ook uw imago en is belangrijk voor het aantrekken van nieuwe medewerkers, om maar even wat te noemen. Hoe staat het met het verduurzamen onder de SRA-populatie? Dit beeld is divers. Er zijn enkele sprinters die al hetzelfde duurzaamheidskeurmerk hebben als een Tony Chocolonely, er zijn kantoren die een begin hebben gemaakt en er zijn kantoren die graag willen, maar hoe dan?
Groots en meeslepend?
Hoe kunnen we nou met z’n allen de schouders eronder zetten, met al die 370 accountantskantoren? Dat moet toch lukken? En dan niet groots en meeslepend met het risico dat het verzandt in goede bedoelingen. Nee, gewoon een goede businesscase voor het SRA-kantoor en zijn klant, waarmee we meteen aan de gang kunnen.
Een businesscase voor het SRA-kantoor en zijn klant
We zijn daarom, samen met een groep SRA-kantoren (van beginners tot gevorderden), begonnen om duurzaam ondernemen handen en voeten te geven. Zoals ik al zei, een praktische businesscase, waar iedereen blij van wordt. En waar we met zoveel kantoren, kennis en klanten toch een verschil kunnen maken. Wordt u enthousiast? Heb ik uw nieuwsgierigheid gewekt? Mooi, want daar is het ons om te doen. We willen niet prediken, maar mensen in beweging krijgen. Van energie besparen, krijg je energie. Ik hou u op de hoogte.
Harry Marissen, bestuurslid van SRA