Kwaliteitstoetsingen SRA
Tijdens een kwaliteitstoetsing wordt uw kantoor coachend getoetst op de opzet, bestaan en werking van het stelsel van kwaliteitsbeheersing. Daarbij wordt gekeken of uw kantoor voldoet aan de in de wet gestelde eisen, met inachtneming van de voorwaarden uit de NBA-accreditatie, het BFT-toezichtarrangement en het Koepelconvenant met de Belastingdienst, en of uw kantoor voldoet aan de kwaliteitseisen die door de algemene ledenvergadering zijn vastgesteld.
- De reviewcommissie toetst periodiek of de (potentiële) SRA-leden werken conform de in Nederland geldende regelgeving en overige van overheidswege en door bevoegde publiekrechtelijke beroepsorganisaties gegeven regels.
- De reviewcommissie toetst of SRA-leden voldoen aan de kwaliteitseisen die door de algemene ledenvergadering zijn vastgesteld.
- De vereniging SRA bewaakt het kwaliteitsniveau van de leden o.a. door het stimuleren en toetsen van het kwaliteitsbeheersingssysteem en het kwaliteitsbeleid van het kantoor.
- Het SRA-keurmerk ziet toe op de volledige dienstverlening van de SRA-leden, dus ook op kwaliteitsfactoren zoals cultuur & gedrag en het fiscale domein middels fiscale reviews.
Waar wordt uw kantoor concreet op getoetst?
- De opzet van het kwaliteitsbeleid en het stelsel van kwaliteitsbeheersing.
- De werking van het stelsel van kwaliteitsbeheersing in het algemeen.
- De werking van het stelsel van kwaliteitsbeheersing voor wat betreft de dossiers.
- De aanvullende kwaliteitseisen die door de algemene ledenvergadering zijn vastgesteld.
- De compliance met betrekking tot geldende wettelijke bepalingen en overige van overheidswege en door de bevoegde publiekrechtelijke beroepsorganisaties gegeven regels zoals:
De concrete focus van de SRA-kwaliteitstoetsingen ligt op het kwaliteitsstelsel en de wijze waarop uw kantoor grip op kwaliteit organiseert. Bij de kwaliteitstoetsingen staat het (tussentijds) vaststellen van het goed functioneren van het kwaliteitssysteem bij kantoren centraal. Een integraal kwaliteitsbeleid bevat, naast vaktechnische kwaliteit, ook andere kwaliteitsindicatoren zoals cultuur en gedrag. Het kwaliteitsstelsel wordt beoordeeld in zijn totaliteit en de controlepraktijk wordt in zijn geheel meegenomen. De toetsingen zijn sterk coachend van aard.
Ontwikkelingsgesprekken
Bij ontwikkelingsgesprekken wordt de opzet en bestaan van het stelsel van kwaliteitsbeheersing bekeken en besproken. Tijdens het ontwikkelingsgesprek met een beleidsbepaler en (veelal) de compliance officer wordt het door het kantoor gehanteerde systeem van self assessment getoetst in opzet en bestaan. De regiocoördinator krijgt een goed beeld van de kwaliteitsnorm die het SRA-lid zichzelf oplegt en de beheersing van kwaliteit via in control cycli (PDCA-cyclus, oorzakenanalyses, maatregelen en effecten). Bij twijfel hierover kan besloten worden tot het houden van een vervolgonderzoek om de werking van het kwaliteitssysteem door middel van dossieronderzoeken te beoordelen.
Kwaliteitstoetsingen
Bij de SRA-kwaliteitstoetsing wordt het kantoor getoetst op haar kwaliteitsbeleid, kwaliteitsbeheersing en kwaliteitsborging (integraal kwaliteitsbeleid). Naast de opzet en het bestaan van het kwaliteitssysteem zullen dossiers van alle NBA-domeinen waarin uw kantoor opereert (vrijwillige controle, samenstellen, beoordelen en overige accountantsopdrachten) worden meegenomen. SRA is daarnaast de enige partij in accountancyland die ook toetsingen in het fiscale domein uitvoert. Ook voeren we de toetsingen uit op de naleving van de Wwft.
De SRA-toetsers bekijken ten eerste hoe het kantoor het proces van self assessment heeft ingericht: Welk beleid heeft het kantoor voor interne inspecties geformuleerd, en past het kantoor dat beleid dan ook toe? Wat doet de organisatie vervolgens met de uitkomsten van de interne dossierinspecties? Hier komen de kwaliteitscirkel en de PDCA-cyclus samen.
Om de werking van het kwaliteitssysteem te toetsen wordt onder andere bij intern getoetste dossiers de normering beoordeeld die binnen uw kantoor is toegepast. Is de opzet en uitvoering van interne dossiertoetsing goed of moet de self assessment wellicht anders georganiseerd worden? Daarvoor zal onder andere de toetsing van dossiers waarop uw kantoor zélf interne inspectie heeft toegepast centraal staan om de normering te toetsen.
Ook het aantoonbaar en continu werken aan integrale kwaliteit wordt getoetst. De resultaten daarvan geven goed inzicht in hoe het gesteld is met de aandacht voor een kwaliteitsgerichte cultuur bij de SRA-kantoren.
De SRA reviewcommissie voert toetsingen uit over het gehele kwaliteitsstelsel van de kantoren. Bij een toetsing van een kantoor met een Wta-vergunning zal geen dossieronderzoek op de wettelijke controlepraktijk plaats vinden. De focus van toetsing ligt op het kwaliteitsstelsel in zijn geheel en de controlepraktijk in zijn totaliteit.
Vanuit de integrale aandacht voor de kwaliteit van de gehele organisatie van een SRA-kantoor, zullen de SRA-reviewers tijdens de toetsing wel aandacht hebben voor alle stelselmatige zaken die betrekking hebben op de controlepraktijk. U kunt denken aan de uitkomsten van interne toetsingen, AFM-onderzoeken en relevante data of signalen. De SRA-toetsers doen daarbij niet het werk van de toezichthouder over. In beginsel vinden geen toetsingen van wettelijke controledossiers plaats, tenzij uw kantoor daar zelf om verzoekt.
In het reviewreglement van de reviewcommissie zijn de taken en verantwoordelijkheden van de commissie vastgelegd.
Frequentie
Een kwaliteitstoetsing vindt eens per 6 jaar plaats voorvloeiend uit de accreditatie met de NBA en de Verordening op de kwaliteitsbeoordelingen.
Bovendien komt de reviewcommissie afhankelijk van de omvang van uw kantoor tussentijds bij u langs voor een ontwikkelingsgesprek.
- Bij een kantoor zonder controleopdrachten is een ontwikkelingsgesprek elke 3 jaar.
- Bij een kantoor met minder dan 50 controleopdrachten wordt iedere 2 jaar een ontwikkelingsgesprek gehouden.
- Bij een kantoor met meer dan 50 controleopdrachten op jaarbasis, wordt elk jaar een ontwikkelingsgesprek gehouden.
Als er aanleiding toe bestaat, kan SRA vanuit kwaliteitsoogpunt eerder overgaan tot toetsing. Zo’n aanleiding kan zich bijvoorbeeld voordoen op basis van risicoanalyses, met als input onder meer de monitoringvragenlijst NBA en AFM, die kantoren op basis van self-assessment invullen. Daarnaast kunt u denken aan signalen uit de markt, vanuit het informatieconvenant met de AFM, klachten en incidenten (fraudesignalen) of civiele, strafrechtelijke en tuchtrechtelijke procedures, fusies, overnames en afsplitsingen.
Contactpersonen
Danitsja Kloek Projectcoördinator Kwaliteitstoetsingen E review@sra.nl T 030 656 60 60 |
Margreet Kwakernaak Reviewsecretariaat E review@sra.nl T 030 656 60 60 |
Mieke Herinckx-Meijer Projectmanager Beleid en Kwaliteit E review@sra.nl T 030 656 60 60 |