Sla menu over
Thuis in uw branche
  • Publicatiedatum:11-01-2024

Zó maakt u een goede functieomschrijving

10 praktische tips voor het vinden, boeien en binden van personeel

Het maken van een goede functieomschrijving kan nog best lastig zijn. Mede daarom bieden we vanuit de SRA functieomschrijvingen voor alle functies binnen de accountancy aan. 

Aangesloten kantoren kunnen deze, tegen betaling, gebruiken en desgewenst aanvullen. De omschrijvingen zijn uitgebreid en bevatten wat van belang is. Denk bijvoorbeeld aan de positie binnen de organisatie, de doorlooptijd van de functie, het gevraagde opleidingsniveau, de inhoud van de functie, taken en verantwoordelijkheden. Maar ook of er managementtaken in de functie opgenomen zijn. Transparantie, doorgroeimogelijkheden en dat wat er van de medewerker verwacht wordt zijn belangrijke onderdelen hierin.

In dit blog leest u de praktijkverhalen van twee van onze aangesloten kantoren. We hopen dat het u inspireert om zelf met (onze) functieomschrijvingen aan de slag te gaan. En wilt u op een andere manier ondersteuning? Kijk dan even hier. We helpen u graag! 

Het kantoor aan het woord: kijk bij een kop koffie naar de competenties
Elsbeth Adams, binnen Stolwijk Kennisnetwerk verantwoordelijk voor hr en recruitment zegt: ‘Wij gebruiken de functieomschrijvingen van SRA als uitgangspunt. En wanneer iemand intern van de ene naar de andere functie wil? Dan plannen we een gesprek. Bij een kop koffie kijken we dan samen naar de competenties die iemand heeft. En wanneer mensen om een bepaalde functiebeschrijving vragen, dan vragen we dóór. Iemand heeft immers een reden om dit te vragen. Wanneer mensen dan aangeven dat ze misschien over willen stappen naar een andere functie, dan kijken we naar wat er nodig is om de betreffende collega van A naar B te krijgen. Aan anderen die bovenstaande beschrijving herkennen en, net als wij, last hebben van de krappe arbeidsmarkt, raad ik aan om goed te kijken naar wat er gebeurt binnen uw kantoor. Ga het gesprek aan en luister, maar dan écht. Dan houdt u uw mensen het beste binnen.’

Het uitgangspunt van SRA

Onze branche biedt, door de nogal hiërarchische structuur, veel duidelijkheid over de doorgroeimogelijkheden van een kandidaat. En hoe snel die doorgroei gaat? Daar zijn de kandidaten ook zelf bij. De één is nu eenmaal meer gedreven dan de ander. En beiden is goed, zolang je je eigen pad maar volgt. En dat begint dus bij het goed passen binnen een functiebeschrijving. 

Het kantoor aan het woord: de functieomschrijvingen van SRA zijn goed
Kim Nanlohy, partner van FACET accountants & adviseurs én verantwoordelijk voor hr en marketing binnen het kantoor vult aan: ‘Ook wij gebruiken de functieomschrijvingen van SRA want die zijn gewoon goed. Verder hanteren we harde en zachte eisen. Naast diploma’s zijn de competenties waar iemand over beschikt of aan wil werken heel belangrijk voor ons. Verder zijn we vooral eerlijk in onze functieomschrijvingen zodat hetgeen we omschrijven ook écht klopt met de werkelijkheid. Dat is ook wel meteen mijn tip aan anderen: kijk kritisch naar hoe eerlijk het is wat u op papier zet. Wanneer mensen zich met andere taken bezig gaan houden dan in de functieomschrijving wordt benoemd, dan heeft u kans dat ze snel afscheid nemen.’

Wilt u tips over het maken van een goede functieomschrijving? Of meer informatie over onze modellen? Kijk dan op onze uitgebreide website. Of download ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel.

Whitepaper