Sla menu over
Thuis in uw branche
  • Publicatiedatum:22-02-2024

Referral recruitment – hoe kunt u met uw bestaande netwerk nieuwe kandidaten vinden?

10 praktische tips voor het vinden, boeien en binden van personeel

Van een geheel verzorgde stedentrip tot een aanbrengbonus van enkele duizenden euro’s. We komen het allemaal tegen. In de praktijk blijkt het goed te werken, omdat er op die manier regelmatig nieuwe collega’s bij kantoren aan de slag gaan die door bestaande collega’s zijn voorgesteld.

Bovendien blijken bestaande collega’s heel zorgvuldig om te gaan met wie ze aandragen. Logisch, want een nieuwe collega die niet functioneert straalt al snel op jouw zorgvuldig opgebouwde loopbaan af. Misschien verklaart dat ook wel het succes, want geen enkele serieuze professional zal die ene collega aandragen die al meerdere banen in korte tijd heeft gehad en zich bovendien regelmatig heeft ziekgemeld.

Referral recruitment populair
Kim Nanlohy, partner van FACET accountants & adviseurs én verantwoordelijk voor hr en marketing binnen het kantoor licht toe: ‘Ook wij werken veel met referral recruitment. We leggen onze collega’s ook uit dat het hen concreet helpt om hun werkdruk te verlagen als we goede mensen aan ons team toe kunnen voegen. In de praktijk merken we soms dat juist de kleine berichtjes op LinkedIn, waarin we een interessante kandidaat uitnodigen voor een kop koffie, tot resultaat leiden.’

‘Ook zetten we onze social media-berichten zó klaar dat ze alleen nog maar gedeeld hoeven te worden door onze collega’s. Dat zorgt voor veel en structurele online zichtbaarheid. We spreken intern bewust de mensen aan die dit leuk vinden om te doen. En daarnaast ook zij die een groot netwerk hebben. Verder betrekken we het management actief, de leden daarvan benaderen zelf actief mensen in hun netwerk. Als u op die manier aan de slag gaat krijgt u een soort olievlekeffect en dat werkt wat ons betreft heel goed.’ 

Kijk ook intern: durf creatief te zijn en blijf in gesprek

Wanneer we over het bestaande netwerk spreken, dan kan dit ook over het netwerk intern gaan. Kijk eens kritisch naar wie welke functie uitvoert binnen uw organisatie. Misschien weet u van die ene collega dat hij of zij door wil groeien. En is van die andere collega bekend dat hij of zij graag een overstap wil maken richten een andere functie binnen het bedrijf. We kennen vanuit het werkveld van SRA voorbeelden van assistent-accountants die uiteindelijk een stap richting de administratieve tak van het bedrijf maakten of juist richting marketing en hr. Wanneer u met elkaar open bent en het team veilig genoeg is om je kwetsbaar op te stellen dan blijken er volop kansen en mogelijkheden te zijn over en weer. U moet het als werkgever alleen wél zien. En als werknemer wél durven uitspreken. 

Houd het kantoor-DNA levend
Elsbeth Adams, binnen Stolwijk Kennisnetwerk verantwoordelijk voor hr en recruitment voegt toe: ‘We kijken binnen ons bedrijf continu naar hoe we het kantoor-DNA levend kunnen houden bij onze mensen. Dat bereiken we bijvoorbeeld door mensen te faciliteren in hun ambassadeurschap. Dat vinden we zó belangrijk dat we er aankomend jaar in onze strategie mee aan de slag gaan. Dat is meteen een tip voor andere kantoren: besteed voldoende tijd en budget aan dit thema, bijvoorbeeld door het bieden van een cursus LinkedIn. Het is een heel praktisch voorbeeld, maar wel één met resultaat. Wanneer collega’s meer actie ondernemen dan puur het geven van een like of een korte comment dan breidt de olievlek, zoals Kim dat treffend noemt, snel uit. Verder vinden we het ook belangrijk dat mensen in hun eigen woorden artikelen delen. Dan wordt het authentiek.’

Boor diverse groepen aan
‘Op dit moment zijn we bezig met het opstellen van een enquête waarmee we uitgebreid bij onze collega’s onderzoeken wat ze van het werken bij onze organisatie vinden. Het is erg leuk om te zien dat mensen echt de tijd nemen om dit in te vullen. De resultaten gaan ons als werkgever helpen om zaken te verbeteren en tegelijkertijd stimuleert het de tevredenheid en trots onder onze medewerkers. Er is veel bereidheid om beter te worden met elkaar.’

‘En soms kan referral recruitment ook heel simpel ingestoken worden: wanneer mensen actief nadenken over hun school- en studententijd, hun vorige werkgevers of hun sportclub. Binnen die groepen kunnen zich zómaar onze nieuwe collega’s bevinden.’

Download ons gratis whitepaper

Wilt u meer advies over het uitbreiden van bestaande netwerken? Of nu eindelijk die ene goede kandidaat aantrekken? Neem dan contact met ons op. Want ook voor het aantrekken van nieuw personeel geldt: alleen gaat u misschien sneller, maar samen komt u verder. Niet voor niets verenigen we vanuit SRA bijna 370 accountants- en advieskantoren. We ondersteunen graag met actuele kennis en praktische producten. Heeft u bijvoorbeeld ons whitepaper over het vinden, boeien en binden van personeel al gezien? Vragen? Bel met 030 656 6060 of stuur een e-mail naar Mandy Nijhuis (mnijhuis@sra.nl).

Whitepaper