Thuis in uw branche

Oorzaakanalyse bij accountantsorganisaties

Hoe bereikt u voldoende diepgang én impact?

De kwaliteit van controles ligt onder een vergrootglas. Een goede oorzaakanalyse op verschillende niveaus is essentieel om aan de normen van de reviewer te voldoen.

Overzicht

Prijs SRA-leden: € 385,00
Prijs niet-leden: € 495,00
Groepsgrootte: 20
PE-uren/punten:
AA/RA/RC 4
Bestemd voor: Accountant vennoot/medewerker, Controleleider, Compliance officer
Leerdoelen:

Ik ben in staat om:

  • De kwaliteit van dossiers en de controlepraktijk te verbeteren door het opzetten van een diepgaande oorzaakanalyse.
  • Op basis van een oorzaakanalyse een verbeterplan op te stellen voor de kwaliteit van de dossiers en controlepraktijk.

Uw docent

Arnout van Kempen

Arnout van Kempen CCO CISA

Arnout van Kempen CCO CISA is Senior manager Risk & Compliance bij een grote accountantsorganisatie en oud toezichthouder bij de AFM.

.

Inhoud

De kwaliteit van controles ligt onder een vergrootglas. Een goede oorzaakanalyse op verschillende niveaus is essentieel om aan de normen van de reviewer te voldoen.  

Tijdens reviews blijkt dat het opstellen van goede oorzaakanalyses vaak nog beperkt is. Laat staan dat de implementatie binnen de organisatie voldoende is. Hoe zet u een oorzaakanalyse op én bereikt u voldoende diepgang? Hoe bed u dit in binnen uw stelsel van kwaliteitsbeheersing? En hoe vertaalt u de uitkomsten naar impactvolle maatregelen?

Tijdens deze cursus gaat u praktisch aan de slag met het opzetten en implementeren van oorzaakanalyses en verbeterplannen. Dit is immers het startpunt van kwaliteitsverbetering. Op welke niveaus voert u analyses uit? Welke rol moet u de cultuur laten spelen in uw analyse? Hoe ver moet u gaan om de échte oorzaak te vinden? En hoe communiceert en implementeert u verbeteracties uiteindelijk effectief binnen uw kantoor?

  • Dossier- en themagerichte oorzaakanalyses
  • Onderscheid tussen overtreding, fout en gevolg
  • Opzetten en uitvoeren van diepgaande oorzakenanalyse
  • Samenhang oorzakenanalyse met olievlekonderzoek en foutenherstel
  • Analyse onderliggende factoren (root cause analysis)
  • Inbedding in stelsel van kwaliteitsbeheersing
  • Cultuur en gedrag binnen een oorzakenanalyse
  • Vertalen uitkomsten naar kwaliteitsmaatregelen en implementatie
  • Opstellen en communiceren verbeterplan