Thuis in uw branche

Van de voorzitter: het nieuwe normaal

  • Publicatiedatum: 10-4-2020
Jan Zweekhorst

Het nieuwe normaal. Daar zijn we nog lange niet aan gewend. Het is snel schakelen in deze tijd. Microsoft Teams, Zoom, we leren elke dag weer nieuwe dingen en staan ook elke dag weer voor nieuwe uitdagingen. De behoefte aan informatie rond corona is enorm.

We merken dat ook aan onze kantoren. De eerste zes webinars over de steunmaatregelen voor ondernemers zijn inmiddels geweest en werden gretig 'bezocht'. Er is veel behoefte aan sparren met collega’s en deskundigen. De volgende twee webinars zitten alweer in de pijplijn.

Verteerbare kost

De honger naar informatie bij onze leden vertalen we naar makkelijk verteerbare kost, zodat onze kantoren actueel zijn en hun klanten kunnen helpen. De overzichtspagina van de steunmaatregelen van het coronadossier op SRA.nl - voor iedereen beschikbaar (ook voor niet-SRA-leden) - is daar een voorbeeld van. Daar kunnen ook de klanten van de kantoren terecht. Goed idee om ze naar dat dossier te verwijzen.

Niet op alles een antwoord

Actueel zijn wil niet zeggen dat we bij SRA altijd een antwoord op een vraag kunnen geven. Dat zeggen we er ook bij. Sommige invullingen van regelingen zijn nog onduidelijk of voor verschillende uitleg vatbaar. Dat blijft schipperen. Voor meer duidelijkheid en werkbare regels trekken we dan aan de bel bij ministeries. Zo is de procedure rond uitstel van belastingbetaling en melding betalingsonmacht versoepeld.

Goede graadmeter

Intussen bellen we doorlopend SRA-kantoren om van ze te horen hoe het gaat en wat ze nodig hebben. Een goede graadmeter voor onze werkzaamheden. De meeste kantoren zijn door de eerste hectiek heen en maken de balans op voor de lange termijn. Er komt een tijd na corona en hoe zit het dan met de strategie van onze klanten en ons kantoor?

Waarbij ook – misschien een nu triviaal ogende – vraag als: 'Hoe zit het dit jaar met de PE-punten?' opkomt. Daarom beginnen de kringbijeenkomsten weer, maar dan in digitale vorm. Het zijn de eerste stappen terug naar het nieuwe normaal. Ik spreek u weer bij de volgende column.

Wat betekent de uitbraak van het Coronavirus voor uw kantoor en uw klant? In ons uitgebreide Dossier Corona hebben we de belangrijkste informatie helder op een rij gezet.