Thuis in uw branche
Contact / Reacties Uw eigen visie, suggesties, wensen of aanbevelingen zijn van harte welkom! Geef uw reactie

Festina lente

  • Auteur: Paul Dinkgreve
  • Publicatiedatum: 16-6-2017

De communicatie over de veranderagenda door de Stuurgroep In het Publiek belang waarvan ik deel uitmaak, is opgestart. Ik moet zeggen, de eerste ontvangst – ook in de media- geeft de burger best wel wat moed.

Het is vooral dat we eindelijk eens communiceren over wat ons bezighoudt en waar we mee bezig zijn. In plaats van ons in het defensief te laten drukken. In feite gebeurde dat de week voor de publicatie van de Green Paper Definitie Auditkwaliteit. De AFM had blijkbaar behoefte om na de bijeenkomst van de FAR (Foundation Auditing Research) wat nadere duiding te geven in het Financieel Dagblad.

Ik moet zeggen, het was weer niet de gelukkigste timing. Accountantsorganisaties zijn in beweging. Natuurlijk is het een tour de force om cultuur in organisaties te laten kantelen. Maar we zijn er niet mee geholpen door aan de hand van metingen, twee jaar nadat de maatregelen In het Publiek belang zijn afgekondigd, te roepen dat het niet snel genoeg gaat. 

Cultuurverandering is een proces: na implementatie volgt internalisatie en moet de organisatie ermee aan de slag gaan, ermee werken. Tijdens dat proces moet je meten of maatregelen effectief zijn. Zodat je kunt bijsturen. Maar dat proces kun je echt niet al na twee jaar een negatieve beoordeling geven. Zo'n beoordeling kan nooit een goede basis hebben. Kortom: wat mij betreft negatieve publiciteit die niet bijdraagt aan herstel van vertrouwen maar wel aan negatieve beeldvorming. Ik houd me vast aan de inzet van de veranderagenda en ik weet dat dat tijd kost.

Terug naar de overzichtspagina >>