Thuis in uw branche

SRA publiceert Jaarverslag Kwaliteit & Cultuur 2023

• Publicatiedatum: 14-11-2023

Deelname SRA Jaarverslag Kwaliteit en Cultuur 2023SRA, de grootste vereniging van accountantskantoren opererend in het mkb, publiceert vandaag haar Jaarverslag Kwaliteit & Cultuur 2023. Daarin staan de bestuurlijke, beleidsmatige en operationele activiteiten en resultaten rond het bevorderen van een kwaliteitsgerichte cultuur in 2023 centraal. 'Cultuur', inclusief werkdruk en gedrag, is een nadrukkelijk onderdeel van de kwaliteitsagenda van de SRA-accountantspraktijk.

De accountancysector beleeft turbulente tijden. Daar waar accountantskantoren en de professionals die er werken, op dagelijkse basis betrouwbaarheid toevoegen aan economie en samenleving, blijft het vertrouwen in de sector zelf - gevoed door incidenten - tanend. Omdat 'vertrouwen' de ziel van professionals en de kern van het bestaansrecht van accountantskantoren is, is en blijft het van belang om 'kwaliteit en cultuur' binnen de kantoren hoog op de beleidsagenda te hebben staan.

In beweging

SRA voert in samenwerking met de SRA-accountantskantoren vanuit die intrinsieke motivatie al acht jaar Cultuur- en gedragsonderzoeken uit. Daarbij inventariseren we onder meer de gezamenlijke normen, waarden en gedragsuitingen binnen accountantskantoren. Met de onderzoekdata van alle deelnemende kantoren over deze acht jaar zijn we in staat om ontwikkeling te detecteren en te benchmarken. En die ontwikkeling biedt perspectief: SRA-kantoren zetten goede stappen, leren en ontwikkelen.

Cultiveren

''De onderzoeken bieden SRA-kantoren zelf een foto van bestaande cultuur- en gedragsaspecten binnen de organisatie. Tegelijkertijd komen aandachtspunten ter verbetering van een kwaliteitsgerichte cultuur naar voren'', vertelt Irma Coeymans, adviseur Cultuur & Gedrag bij SRA. ''Onze leden zijn de afgelopen jaren aan de slag gegaan met die aandachtspunten en hebben hard gewerkt om de gewenste cultuurverandering in gang te zetten.''

Leren en ontwikkelen

''Om kantoren daarbij te ondersteunen, bieden we de helpende hand met adviezen, tools en trajecten op maat. We zien dit verslagjaar op basis van die inspanningen een duidelijke verbetering in resultaten ten opzichte van voorgaande jaren. Op vrijwel alle onderdelen is een stijgende lijn waar te nemen, bijvoorbeeld op aspecten als 'foutencultuur' en 'mensgericht leiderschap''', aldus Coeymans.

Inspiratie

Het Jaarverslag Kwaliteit & Cultuur 2023 biedt volgens SRA-directeur Pauline van Esterik-Plasmeijer volop inspiratie: ''Het verslag nodigt uit om gezamenlijk en met moed en vertrouwen het werk voort te zetten, zodat het vertrouwen in het werk van professionals en accountantskantoren duurzaam wordt hersteld. De werkzaamheden die vanuit de SRA-kantoren in het mkb worden verricht, verdienen vertrouwen en hebben dat ook nodig.''

Download het Jaarverslag