NOAB en SRA: Met uitstel WKR regeling aanpassen

• Publicatiedatum: 13-2-2013

NOAB en SRA zijn blij met het beoogde uitstel van de WKR, maar blijven van mening dat de regeling in huidige vorm geen doorgang kan vinden. Uitstel op zich is geen oplossing, maar biedt wel meer tijd om te komen tot een eenvoudiger alternatief dat werkt voor het mkb.

NOAB en SRA hebben sinds invoering van de regeling verschillende malen aandacht gevraagd voor de praktische problemen van de WKR. In een werkgroep in becon-verband afgelopen zomer is daarvoor een aantal aanpassingen voorgesteld die enerzijds de invoering en anderzijds werking voor het mkb mogelijk maken, waaronder het beter definiëren van het loonbegrip.

WKR onwerkbaar voor mkb-praktijk

Ledenonderzoek van NOAB (december 2012) bestempelt de WKR als “onwerkbaar voor het mkb”, vooral vanwege onduidelijkheid, meer administratieve handelingen en hogere kosten. De WKR is niet te verkopen aan mkb-klanten. Onderzoek van SRA (november 2012) versterkt dit beeld: Een kwart van de 370 SRA-kantoren had eind 2012 nog geen enkele klant begeleid bij de overstap naar de WKR. Alle kantoren zien de regeling als financieel nadelig, met name voor bedrijven met minder dan 50 personeelsleden.

Beide onderzoeksresultaten zijn doorgeleid naar de verschillende actoren die de evaluatie van de WKR met Staatssecretaris Weekers in de Tweede Kamer op 27 februari a.s. bespreken. Daarbij is ons gemeenschappelijke streven naar een eenvoudiger alternatief voor de WKR, dat beter past bij het mkb. In het voorjaar hebben NOAB en SRA hierover opnieuw overleg met de andere koepelorganisaties, de Belastingdienst en het Ministerie van Financiën.