Thuis in uw branche

Strategisch (her)positioneren: verbinding tussen mens, markt en merk

Wie ben jij als organisatie en wat is jouw merk-DNA?

  • Publicatiedatum: 29-7-2019

Hoe blijf je in deze veranderlijke tijd relevant voor je klanten en onderscheidend van alternatieven? En wat betekent dit voor je organisatie?

Judith MaagdenbergBarend van de Kraats en Judith Maagdenberg van adviesbureau The Alignment House leggen tijdens de SRA-Masterclass uit hoe je tot een strategische positionering komt en hoe je die stelselmatig doorvoert tot in de haarvaten van je kantoor.

Niets is zo veranderlijk als het weer, maar de markt voor specialistische zakelijke dienstverlening kan er ook wat van. Technologische vernieuwing en branchevreemde concurrentie hebben van een groot aantal diensten een commodity gemaakt. Dit heeft zijn weerslag op de tarieven en bedrijfsmodellen, maar bijvoorbeeld ook op het werven en behouden van medewerkers. Hoe ga je daarmee om?

Voor veel accountantskantoren een onontkoombaar en ingewikkeld vraagstuk, waarbij de waan van de dag het nogal eens wint van een praktische uitwerking van strategische keuzes. Het is eenvoudigweg te druk. Het D-woord (druk, druk, druk) is een veelgehoord argument om niet categorisch met strategisch positioneren bezig te zijn. 'De klant vraagt er niet om' is nog zo’n veelgebruikt excuus.

Strategisch positioneren is in de eerste plaats echter naar jezelf kijken, stellen Van de Kraats en Maagdenberg. "Wie ben jij als organisatie en wat is jouw merk-DNA?”

Drie onderdelen

Van de Kraats en Maagdenberg maken tijdens de SRA-Masterclass gebruik van de Beacon Zandloper Methodiek om het proces van strategische (her)positionering inzichtelijk te maken. Deze methodiek verdeelt het proces in drie delen.

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur juni 2019

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur