Thuis in uw branche

Zakelijke dienstverlener 3.0: regisseur van transformatie

  • Publicatiedatum: 24-4-2018

Het gaat specialistische zakelijke dienstverleners economisch voor de wind. Het gunstige tij is echter geen reden om genoegzaam achterover te leunen, waarschuwt sectorspecialist Han Mesters en onlangs gastspreker bij de SRA-Branche en Advieskring.

Han MestersAlles is in beweging, allerlei disruptieve ontwikkelingen razen voort. "Dit vraagt om voortdurende innovatie, om andere verdienmodellen en bedrijfsculturen. Dienstverleners die dit actief oppakken, creëren een wereld aan nieuwe mogelijkheden."

Zakelijke dienstverlening 3.0 

De specialistische zakelijke dienstverlening is dankzij een sterke vraag en toenemende investeringen in het afgelopen jaar goed op stoom gekomen. Het tempo zit er lekker in, maar sommige spelers in de branche rennen vooral achter de feiten aan. Zij werken nog volgens het klassieke hiërarchische '1.0-principe'’, terwijl de moderne tijd om een andere benadering vraagt: zakelijke dienstverlening 3.0.

 Daarbij gaat het kortgezegd om snelle communicatie, slimme systemen, zingeving, bijdragen aan een betere wereld, toegankelijkheid en interdisciplinaire samenwerking. De zakelijke dienstverlener van nu herkent disruptieve trends niet alleen, maar neemt de regie zelf in handen en schept op die manier kansen voor het eigen bedrijf, medewerkers en klanten.

'Innovate or die'

Nieuwe kansen zijn hard nodig, ook al gaat het de branche nu over het geheel genomen goed, vertelt Han Mesters, Sector Banker bij ABN Amro. "Kunstmatige intelligentie heeft enorme gevolgen voor de werkgelegenheid in de zakelijke dienstverlening, bij uitstek een sector met repetitief werk. Daarnaast zorgt de technologische ontwikkeling ervoor dat de tijd om geld te verdienen met een businessmodel steeds korter wordt. Je moet als ondernemer dus continu nadenken over innovatie.''

Mesters: ''Het gevaar is dat een aantal ondernemers innovatie uitstelt, omdat het ze nu toch wel voor de wind gaat. Ze vergeten dat de disruptie vanuit de technologie ondertussen gewoon voortgaat. Je moet het dak repareren als de zon schijnt. Dat zie ik in deze branche helaas nog onvoldoende gebeuren.''

''De advocatuur heeft het hier het meest moeilijk mee. Advocaten hebben een te korte horizon en onderschatten het werk dat kan worden geautomatiseerd. Grote kantoren kunnen vaak iemand vrijmaken voor innovatie, maar een aantal kleinere en regionale spelers heeft geen goed idee van wat hen boven het hoofd hangt."

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur april 2018

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur