Thuis in uw branche

Investeren in een structureel beter advies

Data in perspectief

  • Publicatiedatum: 3-5-2019

Het belang van data voor de strategie zien veel organisaties, ook accountantskantoren, wel in. Maar hoe geef je dat werkbaar vorm in je organisatie en advisering? Wilco Schellevis, directeur van Refine-IT en partner bij Visser & Visser, gebruikt hiervoor het volwassenheidsmodel.

Tijdens de masterclass laat hij zien hoe de ontwikkeling van datagedrevenheid zowel uw klant als kantoor een strategische impuls kan geven.

Hoe data-volwassen is uw kantoor nu echt? Om daar een goed beeld van te krijgen, raadt Schellevis het volwassenheidsmodel aan. Dit fungeert op de eerste plaats als een eerlijke spiegel, want hij ziet dikwijls dat de beleefde werkelijkheid – vooral op bestuursniveau – behoorlijk afwijkt van de realiteit.

“Het databewustzijn is in de accountancy gemiddeld tot bovengemiddeld in vergelijking met andere branches, maar de uitvoering houdt geen gelijke tred. Een kopgroep investeert in een datagedreven strategie, maar veruit de meeste kantoren doen alleen ad hoc iets met data. Het gaat dan om kleine incidentgedreven projecten zonder strategische bedding en zonder strategische follow-up. Dit komt vooral doordat men niet weet hoe en met welke mensen het kantoor zich kan ontwikkelen naar een datagedreven strategie. Daar biedt het volwassenheidsmodel handvatten voor.”

Vijf fases van volwassenheid

Het volwassenheidsmodel geeft inzicht in hoe en in welke mate de organisatie data effectief gebruikt om keuzes te maken en waarde te creëren. Het model telt vijf fases: basic, opportunistic, systematic, differentiating en transformational. In de eerste fase zijn data in de organisatie beschikbaar, maar er is continu discussie over welke gegevens betrouwbaar zijn en welke niet. Dataanalyse vindt hooguit ad hoc en in spreadsheets plaats.

In fase twee worden technologieën ingezet om de kwaliteit van de informatie te verbeteren, maar er is nog geen centrale dataverzameling. In deze fase wordt de groei naar meer datavolwassenheid belemmerd door de cultuur in deorganisatie, aldus Schellevis. “Dit is de lastigste fase, want de organisatie is nog niet gewend om data structureel te benutten. Je moet in deze fase dus beweging creëren en dat vraagt om stevig leiderschap. Hier loopt het dikwijls op vast.”

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur april 2019

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur