Thuis in uw branche

Het wordt lente: we gaan de volgende fase van de PE-regeling in

Column van Diana Clement, bestuurslid van SRA

  • Publicatiedatum: 3-3-2021
Diana Clement

Heeft u uw werkzaamheden op een rij en uw leerdoelen geformuleerd? Het is al maart, bijna lente, en dus tijd voor de derde en laatste stap in de eerste fase van de nieuwe PE-regeling: het koppelen van leeractiviteiten aan uw persoonlijke leerdoelen.

Ik realiseer me: dit klinkt een beetje bazig, maar het geldt ook voor mezelf. Ik ben ook PE-plichtig en moest en moet me dus ook verdiepen en aan de slag met de stappen in de nieuwe PE-regeling. En ik heb gemerkt: er is echt een andere situatie ten opzichte van de ‘oude’ regeling. Ook ik moest me bezinnen: waar wil ík me nou het komende jaar in ontwikkelen?

En wat ik gemerkt heb, is dat het helpt je te dwingen focus aan te brengen op een aantal onderwerpen. Want als je de tijd neemt om erover na te denken, ga je al snel gelijk de breedte in. Dat mag natuurlijk, alleen, er is meer te doen dan alleen jezelf te ontwikkelen en er is ook weer een jaar ná 2021. Dus probeer voor uzelf vast te stellen hoe u dit gestructureerd aan gaat pakken. En onthoud: een deel is al voor u ingevuld.

Het begint met het verplichte onderwerp ‘Continuïteit’ dat de NBA heeft vastgesteld voor 2021. SRA biedt daar diverse ontwikkelmogelijkheden voor. Daarnaast hebben veel kantoren – en wellicht dus ook het uwe – verplichte, vaak vaktechnische en functiegerichte onderwerpen vastgesteld. En regelen daarvoor vaak gelijk cursussen of trainingen. In mijn geval zijn het er twee. Daarnaast heb ik voor mezelf een extra vaktechnisch onderwerp gekozen, een gedrags- en een functioneel onderwerp. Daarmee is mijn pakket voor het komende jaar wel klaar!

En heeft u MyPE, de online PE-tool van SRA, tot uw beschikking, dan heeft u vast gemerkt dat u daarmee echt getriggerd wordt om verder en breder te denken dan u wellicht gewend was. Deze tool daagt u uit. Ik ben hier zelf ook mee aan de slag gegaan en heb daarmee werkelijk nieuwe ideeën wat betreft type leeractiviteiten opgedaan. En had ik snel mijn portfolio in het vizier.
Er zijn uiteraard diverse manieren om uw leerdoelen eigen te maken. De meest voor de hand liggende zijn natuurlijk een externe of onlinecursus, een incompanytraining of een e-learning. Maar denk ook aan uw vaktechnisch overleg waarbij u cases moet voorbereiden en bespreken. En de SRA-kringbijeenkomsten, die bij uitstek geschikt zijn voor een update van uw inhoudelijke kennis op het gebied van uiteenlopende actuele thema’s.

Wilt u ook graag een functioneel onderwerp of een gedragstraining, net zoals ik, en vindt u het lastig te bepalen wat? Vraag dan eens feedback aan collega’s over uw functioneren en/of uw gedrag, bedenk wat u daarmee kunt en wat u nodig heeft om u zelf te verbeteren en te ontwikkelen.

Ik geef voor nu een laatste, praktische tip. Om te voorkomen dat u in het najaar vastloopt met het behalen van uw leerdoelen, is het verstandig alvast iedere maand even een halfuurtje in te plannen in uw agenda om te bepalen: wat heb ik tot nu toe gedaan en wat heb ik daarvan geleerd? U lost het dit keer namelijk niet meer op door in december een aantal cursussen aan te vinken.

Ik wens u voor de komende maanden veel succes met uw portfolio en veel ‘ontwikkel’plezier. Want het blijft een luxe dat het kan en mag.

Diana Clement
Bestuurslid SRA

Diana Clement AA RA staat regelmatig stil bij de nieuwe PE-regeling voor de mkb-accountant en het mkb-accountantskantoor. En de stappen die gezet moeten worden: door wie, waarom en wanneer. Alles over de PE-regeling en wat SRA hierin betekent, staat in het Dossier NVPE.