Thuis in uw branche

Druk op traditionele horeca neemt toe

Eerder verschenen in ons ledenmagazine SRAadviseur

  • Publicatiedatum: 7-12-2020
Inga Blokker

Opnieuw is er volop beweging in de foodsector. Traditionele horeca staat onder druk, terwijl supermarkten garen spinnen bij de huidige omstandigheden. Inga Blokker van  The Food Research Company was in juni gastspreker op de SRA-Branche en advieskring en vertelde over het veranderende consumentengedrag als het gaat om eten en drinken.

Kijk vooral naar de consument in relatie tot de drie belangrijke eetmomenten: het ontbijt, de lunch en het diner, adviseert Inga Blokker ondernemers in de foodsector. Als directeur van The Food Research Company in Bennekom volgt zij met haar team de situatie in de foodindustrie op de voet. “We helpen bedrijven in dit segment te anticiperen op toekomstige markten consumentenontwikkelingen.”

Consument versus concurrent

Terug naar haar opmerking over die consument. “Ondernemers hebben de neiging vooral te letten op hun concurrent, maar wat de consument doet is belangrijker. Kijken we naar zijn gedrag, dan zien we verschillende interessante veranderingen. Als ondernemer kun je het verschil maken door daar op de juiste manier op in te spelen.”

Als voorbeeld noemt Blokker de toenemende druk op de traditionele horeca. Vooral de laatste jaren ziet zij dat consumenten zich steeds meer verwijderen van de restaurants in het hogere segment, terwijl juist in de binnensteden het aantal eet- en drinkgelegenheden een ongebreidelde groei heeft doorgemaakt. “Zodra er ergens een pand vrij kwam, verscheen er vaak een discount horecaonderneming. Meer van hetzelfde dus, in een sector waar de concurrentie al ongekend hevig is.”

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur november 2020

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur