Thuis in uw branche

De accountant als wegwijzer in de betekeniseconomie

Eerder verschenen in ons ledenmagazine SRAadviseur

  • Publicatiedatum: 17-11-2020
Mark de Lat

Na de agrarische, industriële en diensteneconomie bewegen we nu langzaam de betekeniseconomie in. Organisaties die betekenisvol ondernemen, kijken niet meer naar een gat in de markt, maar naar een gat in de maatschappij. Mark de Lat, partner bij Eshuis Accountants en Adviseurs, legt tijdens de SRA-Masterclass Strategie uit welke rol accountants in deze transitie naar een betere wereld kunnen spelen en hoe zij daarin zelf positie kunnen kiezen.

De betekeniseconomie draait om de balans tussen wat goed is voor je bedrijf of organisatie en wat goed is voor het grotere geheel: de maatschappij en het algemeen belang. Financieel rendement is uiteraard nog steeds belangrijk, maar niet meer het vertrekpunt. Betekenisvolle ondernemers zien manieren om met hun businessmodellen waarde toe te voegen aan de maatschappij. Vooral dat is hun beweeggrond en financieel rendement is dan een resultante van dit maatschappelijk handelen.

Mark de Lat: “Een aantal jaar geleden keek men nog verwonderd naar deze ontwikkeling, maar nu beginnen we het gelukkig gewoon te vinden. Anders gezegd: we vinden het niet langer normaal als een bedrijf alleen maar geld verdient. De coronacrisis heeft hieraan een extra impuls gegeven. Wat doen we als organisatie, waarom doen we dat en is het nog wel relevant? Deze vragen spelen meer dan ooit en ik hoop dat dit voortgang blijft vinden.”

Meervoudige waarde

De betekeniseconomie gaat verder dan de circulaire economie: het gaat er niet alleen om dat je geen of zo min mogelijk schade toebrengt aan de wereld om je heen, maar dat je er iets aan toevoegt. Dit ‘iets’ is meervoudige waarde. Maatschappelijke waarde; wat doe je als bedrijf voor de maatschappij? Sociale waarde; wat doe je voor mensen in het algemeen, je medewerkers en je klanten? Ecologische waarde; hoe beperk je bijvoorbeeld je CO2-uitstoot of je grondstoffenverbruik? En tot slot uiteraard ook economische waarde; hoe verdien je je geld?

Accountants en adviseurs moeten hiermee ook zelf aan de slag en het goede voorbeeld geven, maar De Lat ziet meer impact in de rol die zij vervullen in het maatschappelijk verkeer. “Belangrijker is dat de accountant dit soort vragen stelt aan zijn of haar klanten. Zij hebben als beroepsgroep de ideale positie om klanten uit te dagen en te stimuleren, om zo een beweging richting de betekeniseconomie op gang te brengen.”

Lees verder in de SRAadviseur

SRAadviseur november 2020

Benieuwd naar andere artikelen uit de SRAadviseur?

Lees hier de gehele SRAadviseur